Louise Hay – Zelfcompassie & de wet van de aantrekkingskracht

Love yourself
In Happinez 1, 2016 stond een artikel over Louise Hay: Liefde als levenswerk. Een samenvatting, met aanvullingen.

Compassie is nodig
Wat staat een gelukkig leven in de weg? Het is die onbewuste angst: ‘ik ben niet goed genoeg’. We blijven vaak hangen in wat er zogenaamd niet klopt aan onszelf. We worden boos op onszelf als iets niet gaat of niet goed genoeg lukt. Terwijl we net zo goed liefdevol naar onszelf kunnen kijken en geduld met onszelf kunnen hebben. Dat zou ons een stuk relaxter maken.

Je leven wordt beter als je minder kritisch en negatief over jezelf bent. Accepteer jezelf zoals je bent. Wees vriendelijk voor jezelf, veroordeel jezelf niet zo hard.

Spiegel de liefde
Sterker nog, ook het leven van mensen om je heen wordt beter. Je spiegelt liefde, je straalt het als het ware uit, je geeft het door. Heb eerst jezelf lief, dan pas kun je iemand anders echt lief hebben.

Gedachtekracht
Je gedachten creëren je ervaringen. Negatieve gedachten worden een self-fulfilling prophecy. Maar het werkt ook andersom.

RET en Mindfulness
Voer voor psychologen. Die hebben het over rationeel-emotieve gedragstherapie (RET), ofwel cognitieve gedragstherapie. René Diekstra is iemand die hier bijvoorbeeld regelmatig over sprak en schreef. Mindfulness is hierop gebaseerd; aandachtgerichte cognitieve therapie. Grofweg komt het op hetzelfde neer.

Het zijn niet de gebeurtenissen, feiten die gebeuren, maar de betekenis die jij er aan geeft. Dat is veroorzaakt door jouw eerdere ervaringen in het leven. Door opvoeding en omstandigheden.

  • Er gebeurt iets (feit)
  • Jij geeft er een betekenis aan
  • Je reageert
  • Een ander geeft daar zijn/haar betekenis aan
  • En reageert
  • Et cetera

Herken wat je denkt
Alles begint met bewustwording. Word je bewust van je overtuigingen. Als je een negatieve, beperkende gedachte bij jezelf herkent kun je hem ombuigen naar een positieve. Alleen jij bent degene die jouw gedachten kan denken. Jíj bepaalt of je gedachten waar zijn of niet.

Je kunt je overtuigingen zodanig aanpassen dat ze realistischer bij de situatie aansluiten. Daardoor krijg je een positiever gevoel. Je zult minder vaak gevoelens hebben als ontreddering, angst, woede, schaamte, minderwaardigheid. Dat vergt oefening. Schrijf eens op welke gedachten jij hebt. Bijvoorbeeld over relaties, je lichaam, werk, geld.

Positief formuleren
Kies voor elke gevonden negatieve overtuiging een vervangende positieve gedachte. Bijvoorbeeld: Er is altijd genoeg geld om in mijn behoeften te voorzien. Denk in het NU in plaats van aan het verleden of de toekomst.

Niet-oordelen
Oordeel niet over jezelf (en over anderen). Label een opmerking of gedachte als ‘oordeel’ zodra je er een herkent. Zeg het hardop, zodat een ander het ook als zodanig herkent en wellicht de gewoonte overneemt.

Affirmaties
Zeg een soort mantra op voor jezelf, een affirmatie. Kies één bewuste positieve gedachte over jezelf of iets in je leven. Iets waar je die dag behoefte aan hebt. Herhaal die spreuk gedurende de dag. Plak hem met een post-it op een deur of in je agenda, zet hem als reminder in je telefoon. Bijvoorbeeld: Ik ben precies goed zoals ik ben, Ik ben mooi en iedereen houdt van mij.

Heb geduld
Begin met kleine stapjes. Hou vol, ook al lijkt het onzinnig. Verandering vraagt tijd. De kracht ligt in de herhaling. Merk de kleine verbeteringen op. Er verschuift langzaamaan iets.

De wet van de aantrekkingskracht
Denk positief, visualiseer wat je wél wilt. Stuur dat beeld de kosmos in. Wacht maar eens af wat het je brengt. Het zal je verbazen. Verander je gedachten en je verandert je leven.

Meer weten?
Op YouTube kun je veel vinden over Louise Hay en Kristin Neff. Beide dames hebben veel gepubliceerd over zelfcompassie. Een bron van inspiratie.

Bronnen

  • Happinez 1, 2016, ‘Liefde als levenswerk’, pag.120 – 124, door Astrid Maria Boshuisen.
  • Wikipedia, RET

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *