Overspannen thuis. Wat nu? (3/4)

It is what it is

En dan heb je opeens tijd…

Toegeven en loslaten
Als je toegeeft dat het nu is wat het is en dat accepteert kun je loslaten. Dan kan de vermoeidheid toeslaan. Je voelt dan pas hoe je al die tijd onder stress hebt gestaan. De druk moet van het elastiekje. Pas als het zich ontspant kun je zien hoe het ermee gesteld is. Van daar uit kun je bepalen wat er gedaan moet worden.
veerkracht

Schud het schuldgevoel af
Misschien heb je even weinig interesse in anderen. Of voel je je een loser. Niet goed genoeg. Niet doen. Stuur die kwelduivels weg. Je doet je best. Dat is genoeg. Echt. JIJ bent genoeg. Je bent precies goed zoals je bent. Je kan niet anders zijn dan je nu bent. Bovendien: je gaat nu aan jezelf werken. Prioriteit daarbij is: jij weer op de klaver, weer stevig in je schoenen staan. De balans herstellen.

Hulp vragen
Je hoeft niet alles alleen te doen. Waar kunnen andere mensen je bij helpen? Het huishouden? Ramen lappen, boodschappen doen, het oud-papier of de vuilniszak wegbrengen, de was, …? Als iemand je helpt voelt het al lichter. Vraag het gewoon. Als de financiën het toelaten, kan een hulp in de huishouding erg fijn zijn.

Een psycholoog kan helpen
Overweeg een psycholoog. Een uur met iemand praten die echt naar je luistert, doorvraagt, vragen stelt, niet over je oordeelt en je tips kan geven kan al verlichten. Een psycholoog kan je ook helpen bij eventuele blokkades die je tegenkomt en die jou in de weg zitten. Of jouw belemmerende gedachten boven water halen zodat je daar iets mee kunt doen. Vaak zit je jezelf in de weg.

Vergoedingen
Ga na of dergelijke hulp in je ziektekostenverzekering zit. Je hebt kans dat je een aantal sessies vergoedt krijgt. Een indicatie: denk, afhankelijk van hoe diep je zit en wat er bovenkomt, aan 5 -8 sessies, á €80,- per uur, voor 2-3 maanden. De consulten, trainingen die je via mij kunt volgen vergoedt je verzekeraar hoogst waarschijnlijk niet. Ik hanteer daarom een lager tarief dan gemiddeld. Hier heb ik bewust voor gekozen, omdat ik vind dat verzekeraars te veel macht hebben.

Leer mindful zijn in de natuur
Als je een psycholoog te zwaar vindt kan ook een mindfulness-training je erg helpen. Bij mij kun je terecht voor mindfulness in de natuur. Dit voegt extra verdieping toe doordat we de natuur gebruiken bij oefeningen. Je kunt een strippenkaart aanschaffen om mee te gaan met een groep, of een 8-weekse training volgen. Ook 1-op-1-natuurcoachingswandelingen zijn mogelijk. Dan kunnen we dieper ingaan op persoonlijke kwesties. Proberen of het iets voor je is? Ga dan eens mee met mijn introductieworkshop bosbaden (Shinrin-Yoku). Hierbij zet al je zintuigen open in het bos. Zeer helend voor lichaam en geest.

Wat past bij jou?
Wil je niet meteen naar een psycholoog, naar meer wijn of pillen grijpen? Lijkt het je wel prettig om op een natuurlijke manier je problemen te verlichten of gewoon eens met iemand te sparren? Je kunt me vrijblijvend bellen om te bespreken waar je tegenaan loopt en wat bij je past. 

Kan ik je helpen?
Wellicht kan ik je ondersteunen in je helingsproces. Je helpen om anders te leren kijken, rust te ervaren en je balans te hervinden. Te zijn wie je bent. Goed genoeg. Middelen die ik inzet kunnen variëren van praktische oefeningen in het bos, Bach bloesem remedies, essentiële oliën, edelstenen, Reiki, tot eenvoudige meditatie- of visualisatie-oefeningen en creatieve rituelen. Gezelligheid en een open sfeer waar je je veilig kan voelen vind ik daarbij erg belangrijk. Meteen een moment hiervoor prikken? Je kunt me bellen of appen via 06 124 065 21.

Agenda

Vervolgblog: Re-integreren na overspannenheid (4/4)