Re-integreren na overspannenheid (4/4)

Back to work

Als je weer gaat werken
Het moment komt dat je weer moet werken. Re-integreren. Een bedrijfsarts dringt hier na een paar maanden al snel op aan. Werk mee met de arbo-arts, want lang thuis blijven komt je positie niet ten goede, en je wilt niet ontslagen worden. Maar blijf wel bij jezelf.

Als je werk het probleem is
Is je werk juist het probleem, dan is het nu tijd om de koe bij de hoorns te vatten. Haal je hoofd uit het zand. Wat wil jij, echt? Blijven en er het beste van maken? Of zoeken naar iets wat beter bij jou past?

Denken & Voelen
Een oefening: Zet voor- en nadelen van je huidige werk op een rij. Scoor die dan met plussen en minnen. Weeg ze af. Wat valt je op?
+ en -

Mediteren
Voel vooral wat er bij je opkomt. Mediteer hier een paar dagen op. Ga zitten. Doe niet te veel je best. Volg je ademhaling. Diep in en iets dieper uit. Laat je gedachten los. Focus op je ademhaling als je merkt dat je bent afgeleid door een gedachte. Voel. Schrijf je ervaringen op en lees ze na. Alle antwoorden zitten in al in jezelf. Leer dus communiceren met jezelf.

Citaat over mediteren van David Lynch

De gouden ketens
Goed communiceren, met jezelf en anderen, is niet het enige aandachtspunt. Soms zit je gewoon vast. Heb je geen doorgroeimogelijkheden, geen collega’s waar je een klik mee hebt, of zijn jouw sterkte punten niet de kwaliteiten die jouw organisatie nodig heeft. Als je al langer niet meer senang voelt moet je daar iets mee. Voordat je wegkwijnt. Dat zou zonde van jouw kwaliteiten. Dan is het tijd voor iets anders. En dat vraagt moed. Gooi die gouden ketens af, volg je passie. Geld en goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet het belangrijkste. En de zekerheid van een vast contract geldt tegenwoordig tot aan de deur. Afscheid nemen van iets kan ruimte scheppen voor iets anders. Maar doe niets overhaast. Alles heeft zijn tijd.
Gouden ketenen

 

 

 

De kachel moet wel blijven roken
Als je het financieel niet aandurft om afscheid te nemen van je huidige baan kun je kijken wat er wel mogelijk is. Bijvoorbeeld een dag minder werken en daarmee tijd creëren voor iets waar je energie van krijgt. Of onderzoeken wat dat is. Dat doet me denken aan het verhaal van de talenten uit de Bijbel.

Het kruimelpad
Je kunt ook het kruimelpad volgen, zoals Kleinduimpje. Het ene steentje leidt naar het andere. Stapje voor stapje kom je verder. Op weg naar de vrijheid en naar jezelf. In een omgeving die bij jou past.

 

 

 

Waar je ook gaat, daar ben je
Realiseer je wel dat er overal wel wat is. Hier haal je wat, daar laat je wat. En bedenk: waar je ook gaat, daar ben je, zoals Jon Kabat Zinn zo treffend opmerkt in zijn gelijknamige boek. Je neemt jezelf altijd mee. Als je weet wat je sterke en minder sterkte punten zijn, je belemmerende gedachten en allergieën, kun je daar rekening mee houden. Nu is een mooi moment om daarmee te oefenen.
Who looks inside awakens - Carl Jung

Rustig opbouwen
Begin rustig als je weer aan het werk gaat, bouw langzaam op. Begin bijvoorbeeld drie dagdelen, om de dag en verspreid over de week. Simpele klusjes, zoals opruimen. Dat geeft letterlijk en figuurlijk ook ruimte. Na twee weken kijk je of dat goed gaat, qua energielevel en balans. Dan bouw je verder uit; per week een uur erbij. Na een maand heb je weer een gesprek met je arbo-arts om te evalueren hoe het gaat.

Minder koffie, meer (kruiden)thee
En als je dan weer regelmatig voor de koffieautomaat staat, laat dan de koffie wat vaker staan en neem meer kruidenthee. Goede kruidenthee kan je helpen. Suggesties:

  • Sint Janskruid; versterkt de zenuwen.
  • Citroengras; bevat magnesium, wat helpt tegen depressieve gevoelens.
  • Citroenmelisse; helpt bij nerveuze onrust en angst.
  • Rooibos; bevat vitamine C, magnesium en zink, wat lichte depressies tegengaat.

 

 

 

 


Bach bloesem remedies
Ook de druppels van de Bach bloesem remedies kunnen je helpen. Deze kunnen je ondersteunen in het omgaan met de emoties die je in je dagelijkse omgang met mensen en omstandigheden ervaart. Ik kan een persoonlijke mix voor je maken die je verspreid over de dag in je koffie, thee of water kan doen. Als je hierover meer wilt weten vertel ik je er graag meer over.

Overspannen thuis. Wat nu? (3/4)

It is what it is

En dan heb je opeens tijd…

Toegeven en loslaten
Als je toegeeft dat het nu is wat het is en dat accepteert kun je loslaten. Dan kan de vermoeidheid toeslaan. Je voelt dan pas hoe je al die tijd onder stress hebt gestaan. De druk moet van het elastiekje. Pas als het zich ontspant kun je zien hoe het ermee gesteld is. Van daar uit kun je bepalen wat er gedaan moet worden.
veerkracht

Schud het schuldgevoel af
Misschien heb je even weinig interesse in anderen. Of voel je je een loser. Niet goed genoeg. Niet doen. Stuur die kwelduivels weg. Je doet je best. Dat is genoeg. Echt. JIJ bent genoeg. Je bent precies goed zoals je bent. Je kan niet anders zijn dan je nu bent. Bovendien: je gaat nu aan jezelf werken. Prioriteit daarbij is: jij weer op de klaver, weer stevig in je schoenen staan. De balans herstellen.

Hulp vragen
Je hoeft niet alles alleen te doen. Waar kunnen andere mensen je bij helpen? Het huishouden? Ramen lappen, boodschappen doen, het oud-papier of de vuilniszak wegbrengen, de was, …? Als iemand je helpt voelt het al lichter. Vraag het gewoon. Als de financiën het toelaten, kan een hulp in de huishouding erg fijn zijn.

Een psycholoog kan helpen
Overweeg een psycholoog. Een uur met iemand praten die echt naar je luistert, doorvraagt, vragen stelt, niet over je oordeelt en je tips kan geven kan al verlichten. Een psycholoog kan je ook helpen bij eventuele blokkades die je tegenkomt en die jou in de weg zitten. Of jouw belemmerende gedachten boven water halen zodat je daar iets mee kunt doen. Vaak zit je jezelf in de weg.

Vergoedingen
Ga na of dergelijke hulp in je ziektekostenverzekering zit. Je hebt kans dat je een aantal sessies vergoedt krijgt. Een indicatie: denk, afhankelijk van hoe diep je zit en wat er bovenkomt, aan 5 -8 sessies, á €80,- per uur, voor 2-3 maanden. De consulten, trainingen die je via mij kunt volgen vergoedt je verzekeraar hoogst waarschijnlijk niet. Ik hanteer daarom een lager tarief dan gemiddeld. Hier heb ik bewust voor gekozen, omdat ik vind dat verzekeraars te veel macht hebben.

Leer mindful zijn in de natuur
Als je een psycholoog te zwaar vindt kan ook een mindfulness-training je erg helpen. Bij mij kun je terecht voor mindfulness in de natuur. Dit voegt extra verdieping toe doordat we de natuur gebruiken bij oefeningen. Je kunt een strippenkaart aanschaffen om mee te gaan met een groep, of een 8-weekse training volgen. Ook 1-op-1-natuurcoachingswandelingen zijn mogelijk. Dan kunnen we dieper ingaan op persoonlijke kwesties. Proberen of het iets voor je is? Ga dan eens mee met mijn introductieworkshop bosbaden (Shinrin-Yoku). Hierbij zet al je zintuigen open in het bos. Zeer helend voor lichaam en geest.

Wat past bij jou?
Wil je niet meteen naar een psycholoog, naar meer wijn of pillen grijpen? Lijkt het je wel prettig om op een natuurlijke manier je problemen te verlichten of gewoon eens met iemand te sparren? Je kunt me vrijblijvend bellen om te bespreken waar je tegenaan loopt en wat bij je past. 

Kan ik je helpen?
Wellicht kan ik je ondersteunen in je helingsproces. Je helpen om anders te leren kijken, rust te ervaren en je balans te hervinden. Te zijn wie je bent. Goed genoeg. Middelen die ik inzet kunnen variëren van praktische oefeningen in het bos, Bach bloesem remedies, essentiële oliën, edelstenen, Reiki, tot eenvoudige meditatie- of visualisatie-oefeningen en creatieve rituelen. Gezelligheid en een open sfeer waar je je veilig kan voelen vind ik daarbij erg belangrijk. Meteen een moment hiervoor prikken? Je kunt me bellen of appen via 06 124 065 21.

Agenda

Vervolgblog: Re-integreren na overspannenheid (4/4)

Diagnose: overspannen (2/4)

diagnose huisarts
Foto: Javi Indy, freepik.com

Pijnpunten
Ja, dan zit je bij iemand die er meer verstand van heeft. Hij of zij onderzoekt je klacht. Drukt letterlijk op een pijnpunt. Die plaats zegt iets over wat aandacht nodig heeft en waar je mee aan de slag moet. Ook al weet je dat misschien zelf nog niet. Of diep van binnen misschien toch wel. Een oplettende arts zal dóórvragen of verzoekt je een vragenlijstje in te vullen. Dat deed mijn huisarts in ieder geval en ik was blij dat hij zo scherp was om dat te doen.

Opgetrokken wenkbrauwen
Die vragen leken mij op dat moment niet zo relevant. Ik trok m’n wenkbrauwen op en moest er zelfs om gniffelen. Maar ik beantwoordde de vragen wel eerlijk. De dokter trok ter plekke nog geen conclusie en zei dat hij later zou bellen voor de uitslag. Tot zo ver business as usual.

En weer door
Waarschijnlijk ga je gewoon verder met je ding doen alsof er niets aan de hand is. Dat deed ik althans. Ja, weet jij veel. Niets bijzonder aan de hand, naast een klein pijntje, toch? Gaat wel weer over!

De diagnose. Bingo!
OK. Je bent bij je huisarts geweest. En hij of zij constateert niet veel later dat je overspannen bent. Of, als je te lang bent doorgelopen, opgebrand, en/of in meer of mindere mate depressief. Hè, wat?! Had je dat verwacht, of kwam deze boodschap als donderslag bij heldere hemel? Wat nu?

Plotselinge donderslag

 

 

 

 

 

Het is tijd voor jou
Gefeliciteerd. Het is nu tijd voor jou. Tijd voor rust. Echte rust. Die heb je hard nodig. Schrale troost: je bent niet de enige. Zeker niet. Meer mensen dan je denkt lijden aan een depressie. Velen gingen je voor. Zelfs bekende Nederlanders, waarvan het op tv en in de media misschien lijkt alsof ze een fantastisch leven hebben. Wil je meer weten over depressiviteit? Deze twee artikelen vond ik voor je:

betreden pad

 

 

 

 

 

 

 

Wat betekent dat voor jou?
Er gaan dingen veranderen. Jij gaat een veranderingsproces door. In fases. Hoe snel je die fases doorloopt is voor iedereen anders. Neem echt je tijd voor elke fase.

Time-out, op doktersadvies
Je neemt minstens twee weken rust. No more work. Op doktersvoorschrift. Dus het mag, echt. Sterker nog, het moet. Nu. Verplicht leuke dingen voor jezelf doen. Uitrusten. Me-time nemen. En dan kijken waar je aan toe bent. Stapje voor stapje. Je dokter houdt vinger aan de pols. Hij is nu je belangrijkste contactpersoon.

Wat betekent dit voor je werk?
Op je werk moet je naar je manager toe om te vertellen wat de dokter heeft gezegd. Best moeilijk. Voel je niet schuldig. De afgelopen tijd is jouw balans scheef komen te hangen. Uit evenwicht geraakt. Je hebt wellicht te veel voor anderen klaar gestaan en te weinig voor jezelf.

Werken aan jezelf
Daarnaast kun je zelf ook veel doen. Werken aan jezelf kun je op meerdere manieren. Kies de vorm die bij jou past. De eerste stap is accepteren.

1 dag tegelijk

 

 

 

 

 

 


Stap 1: accepteren
Accepteer dat je overspannen bent. Het is wat het is. Jammer maar helaas. Neem je die tijd niet en kies je ervoor om te ontkennen dan heb je vooral jezelf daarmee. Het is het verschil tussen nu overspannen of straks echt helemaal opgebrand zijn. Bij een burn-out kun je helemaal niets meer. Wat heb je liever?

Stap 2: naar je leidinggevende…
Voordat je echt los kan laten moet je nog naar je leidinggevende. Laat de diagnose even bezinken, maar wacht niet te lang met naar je werkgever stappen. Anders wordt de drempel te hoog. Het is best spannend, maar je moet het doen.

Agenda’s te vol? Geen excuus!
Maak die afspraak, plan een tijdstip in jullie agenda’s. Dezelfde week nog, of de week erna. Heeft je manager een volle agenda? Claim je tijd. Het is belangrijk genoeg. JIJ bent belangrijk genoeg. Doe dit zo snel mogelijk. Dan ben je ervan af.

De kwaliteit van je manager
Een goede leidinggevende neemt je serieus en zal je steunen. Zo niet, dan weet je genoeg. Dan is het nu hoog tijd om voor jezelf op te komen. Je zult moeten. Als het nodig is verwijs je door naar je huisarts. Overspannen is een vorm van ziek zijn. Ook al zien mensen dat niet direct aan je.

Stap 3: voor jezelf opkomen, desnoods naar personeelszaken
Natuurlijk is het voor een werkgever niet fijn dat jij er even tussen uit moet. Maar daar heb jij nu even geen boodschap aan. Jij moet nu voor jezelf kiezen. Het werk wordt wel geregeld. Echt. Iedereen is vervangbaar. En anders maar even niet. Als je er niet uitkomt ga je naar Personeelszaken. Hoe belangrijk is jouw werk als je het realistisch bekijkt; vallen er doden als jij er niet bent?

Angst?
Of zit hier een stukje angst? Als je eerlijk bent? Misschien een beetje? Tijd om dit te onderzoeken. Waar ben je precies bang voor? En wat zegt dat over jezelf?
Wat is jouw draak?

 

 

 

Stap 4: loslaten
Na twee weken kun je merken dat je onvoldoende echt rust hebt gehad. Je voelt je misschien juist slechter. Je lijf voelt zwaar, je wordt trager. Nu je even uit de running bent kun je er pas aan toegeven, de moeheid komt er nu uit. Laat het toe. Luister naar je lichaam.

Hoe lang gaat het duren?
Overleg dit met je huisarts. Als het goed is houdt hij de vinger aan de pols. Hij maakt ongeveer om de twee weken een afspraak met je, of hij belt. Hoe lang je nodig hebt om te herstellen weet je niet van tevoren. Het kan een paar maanden zijn, of een jaar; afhankelijk van hoe ver je er doorheen zit.

Uitgerekt elastiekje
Misschien was je er op tijd bij en ben je snel weer boven Jan. Of het elastiekje is te veel uitgerekt. De elasticiteit is niet meteen terug. Hoe graag je dat ook zou willen. Face it. De rek is er uit. Balen. Voor jou, voor je werkgever. Maar vooral voor jou.

Stap 5: neem je tijd
Dat je overspannen bent is vervelend genoeg. Laat je niet forceren door je opdrachtgever. Neem je tijd. Je batterij moet tijd krijgen om weer op te laden. Sta stil. Denk eens na of voel. Waar word je blij van? Waar krijg je energie van en wat of wie zijn juist je energielekken?

Als je het prettig vindt om met iemand te praten kun je me altijd bellen om af te spreken. I’ve been there. Misschien kan ik je helpen je balans en je richting te hervinden.

Vervolgblog: Overspannen thuis. Wat nu?

Pijn in je lijf. Overspannen? (1/4)

ergens pijn in je lichaam?
Foto: Asier relampagoestudio

Hoe voel je je nu eigenlijk?
Sta of zit eens even stil. Adem diep in en uit. Voel je lichaam. Wat voel je nu? Misschien kun je een specifiek punt benoemen dat je aandacht vraagt.

Hoe weet je dat je overspannen bent?
Voel je je vlak, emotioneel moe, is je energieniveau laag en heb je weinig interesse in wat dan ook? Moet je vaak huilen? Heb je een beklemd gevoel, ben je eng vergeetachtig, komen woorden niet meer binnen en raak je soms je verhaaldraad kwijt? Dit kunnen symptomen zijn dat je overspannen bent.

Luister naar je lijf
Je lichaam had het al eerder in de gaten en heeft je signalen gegeven. Je hebt ze niet opgemerkt, luisterde er niet bewust naar. Ongemerkt bent over je grens gegaan. Oeps.

Je lichaam grijpt in: pijn
Om erger te voorkomen grijpt je lichaam nu in. Het blokkeert en komt in opstand. Dit kan voelen als pijn. Bijvoorbeeld in je pols, armen, schouders, hoofd, nek of borst.

Leg de link
Waarschijnlijk leg je zelf niet direct de link met overspannenheid. Misschien denk je aan iets als RSI. Zo ging het bijvoorbeeld bij mij. Het kan voor iedereen anders zijn. Na een tijdje wordt je klacht toch vervelend, het gaat niet over. Gewoon dóórgaan en niet zeuren is geen optie meer.

Nu naar je huisarts
Herkenbaar? Ben je nog niet naar je huisarts gegaan? Stop dan nu met lezen. Maak direct een afspraak met je dokter. Ga niet langs Start, je ontvangt geen €20.000,-. Niet onderschatten die klachten, niet uitstellen. Meteen bellen.

Doén!
Krijg je de telefoonbeantwoorder? Dan bel je de eerstvolgende werkdag ’s ochtends om 8:00 uur als eerste. Het is geen zaak van leven of dood, maar je moet nu wel aan de bel trekken. Letterlijk en figuurlijk. En niet alleen bij je huisarts…

Vervolgblog: Diagnose: overspannen. Van huisarts naar leidinggevende